Korte update

Beste mensen, hierbij doe ik u even een korte update toekomen over het reilen en zeilen rondom onze stichting Etike in Congo. In november 2013 zijn Kuma en ik afgereisd naar Congo, door het overlijden van mijn moeder in augustus waren we langere tijd niet op werkbezoek geweest. Gelukkig draait alles goed in Kinshasa. Helaas hebben we vorig jaar één van onze kinderen verloren aan een onbehandelbare bloedziekte. Dit heeft op iedereen een grote impact gehad. De moeder, Heleen, blijft onder onze hoede en wij blijven ons over haar ontfermen. Mede dankzij de opbrengst van de Boeldag die wij vorig jaar hebben mogen ontvangen kunnen we nu drie moeders naar een opleiding sturen. Heleen is één van de drie moeders die een opleiding tot coupeuse volgt. Tijdens ons bezoek hebben we ook meer dan 900 schoenendozen op twee scholen uitgereikt aan de kinderen. Dit was een geweldige ervaring! We hopen dit jaar ook tijdens onze schoenendoosactie in onze kerk hier op terug te komen.

Voor het nieuwe jaar staat er weer veel op de planning. We leggen momenteel de laatste hand aan onze plannen om bij het ziekenhuis waaraan we verbonden zijn genaamd “Hospital N’djili” een mortuarium te bouwen. Onder onze leiding en gefinancierd door enkele “westerse financiers” (waaronder enkele gemeenteleden) bouwen we momenteel een nieuw gebouw. De verwachting is dat het mortuarium eind maart voltooid is. Op dat moment  verschepen we ook de complete inrichting van het mortuarium vanuit Nederland. Het is de bedoeling dat het geheel 1 mei geopend gaat worden. De exploitatie van het mortuarium wordt door onze zusterstichting (NGO FOBBEC)in Kinshasa geregeld. In deze opzet gaat onze NGO voor een groot gedeelte selfsupporting worden en kunnen we onze meiden mogelijk inzetten bij de exploitatie van het mortuarium. Het ligt in de lijn van de verwachting dat we begin maart weer afreizen naar Kinshasa om de laatste formaliteiten voor dit project af te ronden. Naast dit project werken we aan een landbouwproject waarbij we de mogelijkheden onderzoeken om een pluimveebedrijf te starten net buiten de stad Kinshasa. Ook dit project biedt weer werkmogelijkheden voor onze groep tienermoeders.

Voor de dames zijn we nog op zoek naar oude naaimachines, mocht u ons daaraan kunnen helpen dan horen we dit graag. Eind maart gaan we waarschijnlijk weer een container met kleding en hulpgoederen sturen. We hopen in deze container ook de naaimachines mee te kunnen zenden.

Tot zover even onze up-date, we danken u hartelijk voor de warme steun die we mogen ervaren.

Namens Stichting Etike,

Hanno en Kuma.