Stichting Etike realiseert mortuarium bij ziekenhuis N’Djili (Kinshasa - Congo)

Stichting Etike levert een structurele bijdrage aan de kwaliteitsverbetering van ziekenhuis N’djili in Kinshasa en aan de volksgezondheid in deze miljoenenstad.

Door de bouw te realiseren van een modern mortuarium naast het ziekenhuis, levert Stichting Etike een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de leefomstandigheden van de plaatselijke gemeenschap. De stichting  heeft nog € 50.000,- nodig om de bouw in het voorjaar 2014 te kunnen voltooien. Vanaf de oprichting is Stichting Etike nauw verbonden met het ziekenhuis en is er sprake van een hechte samenwerking. Het nieuwe mortuarium voorziet in een dringende behoefte van het ziekenhuis en de plaatselijke gemeenschap. Verder biedt het mortuarium werkgelegenheid aan de tienermoeders die de stichting begeleidt en biedt het mortuarium een opleidingscentrum voor studenten van medische faculteit in Kinshasa.

Zelfvoorzienende NGO FOBEC (Foundation Bana Etike Du Congo)

Wanneer het mortuarium operationeel is kan de NGO FOBEC, de Congolese zusterstichting van Etike, zelfvoorzienend zijn in haar inkomsten. Hanno Kiezebrink en Kuma Kabare van Kiezebrink Groep Putten bezoeken de stichting in Kinshasa minimaal drie keer per jaar. Deels zakelijk voor Kiezebrink Groep en deels voor Stichting Etike. Op deze manier wordt de continuïteit van de Stichting ter plaatse gewaarborgd. Het bestuur van de zusterstichting in Kinshasa valt onder de verantwoordelijkheid van de Nederlandse Stichting. Stichting Etike levert met de bouw van het mortuarium een bijdrage aan de verbetering van de plaatselijke volksgezondheid en werkgelegenheid. De tienermoeders leren om ondernemend en zelfvoorzienend te zijn.

Verkoop van 50 certificaten maakt de voltooiing van de bouw mogelijk

Diverse betrokken partijen hebben € 135.000,- voor de bouw gefinancierd. Voor de laatste € 50.000,- die nodig is om de bouw van het gebouw ter plaatse te voltooien, geeft Stichting Etike certificaten uit à € 1.000,- per stuk. Het aan de man brengen van 50 (lenings)certificaten is voldoende om het ziekenhuis en de plaatselijke omgeving een structurele verbetering te bieden. Notariskantoor J.L. de Lange uit Putten verzorgt de uitgifte van de certificaten in de vorm van een lening. Per jaar worden 10 certificaten uitgeloot, waardoor in vijf jaar de lening ad € 1.000,- per certificaat wordt terugbetaald aan de geldverstrekker. Hanno Kiezebrink gaat partners in het bedrijfsleven zoeken die middels deze certificaten het project mede mogelijk maken. Wanneer 50 organisaties of personen een lening van € 1000,- verstrekken door middel van een certificaat te ‘kopen’, is de bouw van het mortuarium gegarandeerd en kan dit unieke project van start gaan.