"Woensdagmiddag, na drie dagen, waren alle plaatsen bezet"

KINSHASA - Beste mensen, graag wil ik jullie informeren over de laatste ontwikkeling rondom onze stichting in Kinshasa.

Van 7 tot 14 juli zijn we weer op ons project in Congo geweest. Zoals velen van u wel weten hebben we de laatste hand gelegd aan ons mortuarium project dat we samen doen met het Hospital van N’djili en het ministerie van onderwijs. Maandag zijn Wim Littel en Thomas Wigeraat (beiden van LTI uit Lopik) begonnen met het uitladen van de containers welke Kuma in de weken daarvoor geïmporteerd heeft. De opbouw en installatie van het mortuarium is zeer voorspoedig gegaan. Woensdagmorgen was alles gereed en kon de koeler zijn werk doen! Geweldig hoe alles voorbereid was door Wim en hoe alles volgens plan op tijd klaar was.

MortuariumMortuarium

Voor zaterdag 12 juli was de opening gepland en waren er hoge heren uitgenodigd voor de officiële opening en in gebruik name.  Als Nederlands team hebben we er hard aan moeten trekken om alles op tijd af te krijgen maar het is ons gelukt! Zaterdag morgen hebben op een mooie gepaste Afrikaanse wijze het Mortuarium van N’djili geopend. Zaterdag avond zijn Wim en Thomas weer naar Nederland gevlogen. Zondag morgen vroeg zijn Kuma en ik weer naar N’djili gegaan om te bezien of alles goed draaide en om alles gereed te maken voor gebruik.

Om half 8 diende zich al de eerste familie aan, of we een plek hadden voor hun 22 jarige dochter! Ongelofelijk, om twaalf uur hadden we 6 lichamen in ons mortuarium liggen, de jongste 12 de oudste 30! Dat doet wel wat met je als je zo geconfronteerd wordt met het dagelijkse leven in Kinshasa! Woensdagmiddag na drie dagen waren alle plaatsen bezet!

Het voorziet dus gigantisch in de behoefte, ons bestuur van FOBEC in Kinshasa is nu ook bij de stichting in dienst en als stichting exploiteren we het mortuarium. Maandag zijn 3 meiden van onze stichting begonnen met hun werk op het mortuarium, een dame gaat in de medische afdeling meedraaien en twee dames gaan conciërge diensten draaien en helpen bij het opruimen en doen van boodschappen.

We hebben ons doel dus bereikt! Het mortuarium draait en voorziet in een behoefte, als Stichting Etike komen we op eigen benen te staan en worden we minder afhankelijk van de sponsoren in Nederland.

MortuariumMortuarium

Hoe triest de overlijdens ook zijn, door onze bijdrage kunnen meer mensen nu gebruik maken van de mogelijkheid hun geliefden enkele dagen onder te brengen waardoor men de tijd krijgt om een waardige begrafenis te organiseren. Deze actie werkt dus aan meerdere kanten, het draagt bij aan de volksgezondheid, het draagt bij aan de samenleving, het draagt bij aan de opleiding voor medisch personeel en het draagt bij aan de zelfstandigheid van onze doelen in Congo.

Donderdag 7 augustus reizen Kuma en ik weer af om de lopende zaken te inspecteren, het behoord tot onze opdracht om onze mensen van de stichting ter plaatse te ondersteunen en te leren om ondernemer te zijn. ook dit draagt bij aan de ontwikkeling van de mensen en het land!

Ik wil een ieder bedanken voor hun steun en vertrouwen in dit mooie project.

Met vriendelijke groet, Kuma & Hanno