Noodhulp voor Monique

In januari 2022 zijn de bestuursleden van Stichting Etike te gast in het Generale Ziekenhuis van N’djili, voor een gesprek over de voortgang van de reguliere projecten die we met dit ziekenhuis hebben. Aan het einde van het gesprek vroeg M.D. (medisch directeur) Dr. Magoga of we met onze lokale stichting iets konden betekenen voor Monique Tshilomba. Een meisje van 7 jaar die zwaar ondervoed, vanwege buikklachten, was binnengebracht. Monique was opgenomen in een plaatselijke gezondheidscentrum waar ze niets voor haar konden betekenen. Ze is op 27 november 2021 overgebracht naar het ziekenhuis van N’djili. Uit de echo is gebleken dat ze  een perforatie-peritonitis heeft. Ze heeft een operatie in het ziekenhuis van N’djili ondergaan, maar geld voor verdere behandeling was er niet! Niet voor medicijnen en ook niet genoeg voor eten. Dit is de keiharde realiteit in dit gedeelte van Afrika: geen geld? Dan geen behandeling!

We zijn door de M.D. meegenomen naar het meisje. Ontroerend, onthutsend en verdrietig om zo’n dapper meisje aan te treffen die knokt voor haar leven! Natuurlijk neem je dan direct de beslissing: Wij gaan dit lieve kind een kans geven! We hebben de M.D. van het ziekenhuis opdracht gegeven om direct alles in werk te stellen wat nodig is, om Monique eerst te laten aansterken en vervolgens medisch datgene te geven wat ze nodig heeft!

Op 3 februari hebben we haar weer bezocht alvorens we naar huis reisden. Het gaat inmiddels een stuk beter met haar, al is ze ontzettend zwak door ondervoeding, maar ze eet inmiddels wel wat en ze kan het eten binnenhouden. Dr. Aline van onze stichting bezoekt haar elke dag en gaat haar helemaal medisch begeleiden namens stichting Fobec. Dr. Aline verwacht dat ze nog minimaal 6 – 8 weken in het ziekenhuis moet blijven. Haar oma is dag en nacht bij haar, en via haar hebben we te horen gekregen dat haar moeder is overleden en dat haar vader hen in de steek heeft gelaten. Een andere Afrikaanse realiteit helaas! Monique komt uit een gezin van 5 kinderen werd ons verteld.

Onderstaand foto’s van het verloop van het herstel van Monique. Wat fijn om te zien dat ze aansterkt en wonderlijk om toch een lachje op haar gezicht te mogen zien, terwijl ze op het randje van de dood lag.