Brute aanslag op Kinshasa House

Met grote verslagenheid willen we u informeren dat ons opvanghuis voor tienermoeders in Kinshasa op brute wijze is overvallen en beroofd. Vier tienermoeders zijn het slachtoffer geworden van brute barbaarse verkrachtingen.

Op dinsdag 19 april 2016 om één uur ’s nachts drongen twintig gewapende (jonge)mannen met geweld het Kinshasa House binnen en knevelden de bewaker. De tienermoeders en hun kleine kinderen werden met geweld behandeld, vastgebonden en opgesloten in twee ruimtes. Het huis is daarna volledig geplunderd. Alles van waarde is meegenomen: geld, computers uit het opleidingscentrum, naaimachines uit het naaiatelier, koffers en kleding. Vier van de bewoners zijn op onmenselijke wijze door de overvallers verkracht.

Kuma Kabare (op dat moment in Kinshasa aanwezig) werd om half drie gewaarschuwd door omwonenden en is direct ter plaatse gegaan. Met hulp van de politie heeft hij de vrouwen bevrijd en opgevangen. De verkrachte vrouwen staan onder behandeling van het ziekenhuis. Als bestuur hebben we per direct besloten de bewoners van het Kinshasa House elders op een veilige plek onder te brengen.

Het is een traumatische ervaring en een ultieme vernedering als je dit brute geweld mee moet maken. Dit heeft vele malen meer impact dan de brand in 2014. Hier in het westen hebben we instanties als slachtofferhulp, maar deze hulp is in Congo niet voorhanden. We moeten “roeien met de riemen die we hebben”.