Wie zijn wij?

Wat betekent Etike

Etike komt uit het Lingala, de voertaal van Congo, en betekent eenzaam, verlaten. Dit refereert aan zowel de tienermoeders als het ziekenhuis in Kinshasa.

Missie Visie en Strategie

Missie:
Stichting Etike vangt alleenstaande tienermoeders in de Democratische Republiek Congo op, die niemand anders hebben om op terug te vallen en daardoor slachtoffer worden van seksueel geweld, uitbuiting en rechteloosheid.

We bouwen samen aan een nieuwe toekomst voor deze vrouwen en hun kinderen. Dat doen we door hulp te verlenen op het gebied van huisvesting, onderwijs, medische zorg, ontwikkeling, alsmede het stimuleren en het verwerven van een zelfstandig inkomen door opleidingen aan te bieden, productiewerk te zoeken en hen te helpen een handelsbedrijfje/ winkeltje op te zetten.

Visie:
Vanuit onze christelijke levensovertuiging zijn we van mening iets te moeten doen aan het onrecht dat er in de wereld is. Wetende dat het slechts druppels zijn op een gloeiende plaat, maar vele druppels kunnen een waterstroom vormen. Deze visie geeft ons de energie om ons in te zetten voor de kwetsbare tienermoeders in Kinshasa.

We hebben een onafhankelijk gezinsvervangend (opvang)huis in Kinshasa waar we kwetsbare kinderen een “thuis” kunnen geven en een toekomst kunnen bieden.

Strategie:
Voor jonge moeders met hun kind hebben we de mogelijkheid voor dagelijkse opvang. We bieden hen een volledig gezinsvervangende plek.

Naast deze dagelijkse opvang zet de stichting zich in voor een wekelijkse opvang van tienermoeders die er in de samenleving alleen voor staan. Middels deze bijeenkomsten willen we de moeders een gevoel van warmte en liefde geven, een gevoel dat ze in het dagelijkse leven ontberen. Verder voorzien we de moeders en hun kinderen van gezonde voeding en kijken we naar de gezondheidstoestand van moeder en kind.

Om continuïteit van onze activiteiten te waarborgen werken we aan kleine en grotere economische projecten met een grote impact voor de lokale bevolking, maar zeker ook voor onze activiteiten. Het is één van onze doelstellingen de activiteiten te financieren met middelen die we lokaal kunnen verdienen. Op deze wijze hopen we de stichting  onafhankelijk te maken van financiële middelen uit Nederland.
Om onze strategie te realiseren hebben we een aparte entiteit opgericht om humanitaire hulp en zakelijke verplichtingen en risico’s te scheiden.

Stichting Etike

Het bestuur van Stichting Etike bestaat uit drie leden.

Hanno

Kiezebrink (Voorzitter)

Mijn naam is Hanno Kiezebrink, één van de oprichters van Stichting Etike. Als persoon ben ik altijd een mens geweest met ruime aandacht voor sociaal minder bedeelde mensen, of dit nu in materieel opzicht is of in geestelijk opzicht.

Britt

Doppenberg-Dokter (Secretaris)

Mijn naam is Britt Doppenberg-Dokter en sinds 2020 werkzaam als secretaris binnen Stichting Etike. Vanaf 2013 volg ik de activiteiten van Stichting Etike, waar Hanno en Kuma zich met veel passie en enthousiasme voor inzetten.

Kuma

Kabare (Penningmeester)

Mijn naam is Kumasamba Kabare, naast Hanno de oprichter van Stichting Etike. In 2008 ben ik voor het eerst terug gereisd naar mijn moederland, ik ben geraakt door de eenzaamheid van jonge tienermoeders en kan me hun eenzaamheid voorstellen.

Foundation bana Elikya du Congo

Het bestuur van FOBEC bestaat uit 7 leden

Om als stichting “actief” in Congo te fungeren moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden, zo moet je verbonden zijn aan een overheidsinstantie (voor ons betekent dit de verbintenis met ziekenhuis N’djili) en moet je een plaatselijk bestuur hebben. Om dit alles te realiseren hebben we in Kinshasa ook een Stichting (foundation) opgericht: FOBEC (foundation bana Elikya du Congo) Al sinds 2010 zijn we actief in Congo, de mensen die we hebben leren kennen vanuit deze periode (en ons toen ook al belangeloos hebben geholpen) hebben we bereid gevonden onze lokale stichting te vormen.

Namens Etike is Kuma medebestuurder van deze stichting, de overige leden zijn: Aline Makengo, Nicole Fuabaseya-Tshiwedi, (penningmeester), Lande Kabare-Ngolu, Prosper Kikwiti (secretaris), Adeline Luhunu-Nketi, Betty Nyemekiere-Kabare (alg. lid), Kumasamba Kabare.

Vanuit dit bestuur worden alle activiteiten aangestuurd. Aline Makengo heeft de plaats van (mede oprichter Dr. Annie Metlezi) overgenomen toen zij vanwege het werk voor Unicef haar activiteiten moest staken. Als stichting Etike zijn we ons plaatselijke bestuur zeer erkentelijk voor hun inzet en doorzettingsvermogen!

Onze activiteiten

Op deze manier helpen wij de moeders