Wekelijkse sociale opvang

De wekelijkse sociale opvang is bestemd voor alleenstaande moeders die een heftige situatie hebben meegemaakt en daardoor in contact gekomen zijn met Stichting Etike.

De jonge moeders komen wekelijks bij elkaar in het “Kinshasa House” onder leiding van het bestuur in Kinshasa. De bijeenkomsten zijn zeer belangrijk voor deze groep jonge moeders. De samenkomst is meer dan een moment van kennis delen, het is een dagbesteding voor de moeders. Ze ervaren een vorm van omzien naar elkaar en inmiddels zien ze elkaar als één familie. Naast vergaderen krijgen ze deze dag een goede maaltijd en voorlichting over het opvoeden van hun kind. Tevens worden de medische zaken onder leiding van Dr. Aline met de moeders besproken.

Hulp wordt niet zomaar aangeboden. De jonge moeders zijn zorgvuldig gescreend door ons bestuur in Kinshasa. De ondersteuning is niet “vrijblijvend”, er wordt wat terug gevraagd van de moeders die worden geholpen. Het bestuur in Kinshasa heeft daartoe een voorlichtings- en educatie programma opgesteld, waar de jonge moeders aan meewerken.

Dit houdt in dat het team in de wijk Bibwa voorlichting geeft aan jonge kinderen. Hiermee hopen we met elkaar te voorkomen dat zij in dezelfde situatie terechtkomen als de jonge moeders zelf. Het programma wordt samengesteld door ons lokale bestuur. De tienermoeders werken graag mee aan het programma om op verschillende scholen en andere samenkomsten de jeugd voorlichting te geven.

Deel deze activiteit

Andere activiteiten